четвер, 30 березня 2017 р.

Громадянське навчання й виховання учнів на уроках української мови й літератури

 Громадянське навчання й виховання учнів на уроках української мови й літератури



  Краще запалити хоч одну свічку, ніж проклинати пітьму. Конфуцій 1 слайд Учителів часто порівнюють з Прометеями, бо вони запалюють у душах дітей вогник любові до людей, до рідної землі, до життя. Саме вчитель має чутливе сумління, підвищену температуру совісті, загострене почуття громадянськості, яке носить не як святковий одяг, а щосекундно. Ми, старше покоління, виховувалися саме в такому дусі, ми ж стали свідками повної бездуховності, аморальності, яка лякає не на жарт. Бачимо, що молодь зараз у дуже складному духовному становищі. Вона спостерігає блискавичне збагачення одних і несправедливе зубожіння інших. Це викликає песимізм, зневіру, апатію. Нинішнє покоління, як кажуть, то співає, то плаче: плаче від прози життя, негативної дійсності, а співає всупереч їм. Хто ж, як не вчитель – словесник, має допомогти юним позбутися відчаю, пригніченості, розчарувань, засобами слова сформувати в кожного школяра емоційний самозахист від аморального впливу. Ось які проблеми нас хвилюють. І не тільки нас… 2 слайд Нова державна програма з української мови й літератури все наполегливіше спрямовує нас не тільки вводити школярів у світ прекрасного, озброювати міцними знаннями, виробляти комунікативні навички, а й «незмінно формувати національну свідомість, духовне багатство, глибоке розуміння загальнолюдських цінностей – тобто виховувати громадянина, людину із високим почуттям відповідальності, патріота своєї землі». 3 слайд Як бачите, завдання – державної ваги, важке й відповідальне, бо патріотичне та духовне виховання підростаючого покоління забезпечить цілісність народу України, його національне відродження, об'єднання різних етносів і регіонів країни, соціально-економічний і демократичний розвиток України, розбудову та вдосконалення суверенної правової держави, соціально-політичну стабільність у державі та гідне представлення нашої країни у світі. Але якщо словесник є авторитетною, духовно багатою особистістю, яка ногами стоїть у минулому, а головою дістає неба, якщо усвідомлює свою місію, то засобами мови й літератури виправдає своє духовне призначення – виховає гідну особистість майбутньої України. 4 слайд Але це не значить, що наші уроки перетворилися на суцільні лозунги й патетичні заклики. Патріотичні ідеї намагаємося опредметнити в такі зрозумілі дітям поняття, як «материнська пісня», «рідний край», «наймиліший куточок», «люба серцю школа», «дорогий учитель». 5 слайд Взагалі наводжу дітям слова Бернарда Шоу: «Патріотизм – це переконання, що твоя країна краща за інші тему, що саме ти в ній народився» 6 слайд Виховання любові до Батьківщини здійснюється під час • вивчення етнографії й культури, • відродження української мови • на уроках зв’язного мовлення • коли вивчається народознавство, фольклор • коли відпрацювуються комунікативні навички учнів, зокрема діалогічне й монологічне мовлення 7 слайд Засобами слова розкриваємо учням красу природи, прищеплюємо любов до рідної мови, до землі батьків, розкриваємо щедрість людської душі, бо ж відомо, що краса, любов і доброта врятують майбутнє. 8 слайд Іншою великою проблемою, важливим чинником у формуванні громадянськості є відродження української мови. На уроках виникає питання активного вжитку мови, у бесідах часто говорю, що стан справ поліпшився, бачу це по собі. Зі мною майже всі колеги спілкуються українською, включаючи російськомовних. Це не тільки вияв культури цих людей, повага до колеги, а й, мабуть, духовна потреба, спосіб самовдосконалення й самореалізації. На жаль, говорю дітям, питання української мови сьогодні все ще складне. Не став нам за приклад досвід Франції, яка, щоб зберегти державну французьку, увела кримінальну відповідальність за неволодіння мовою. І хоч українська мова сьогодні стоїть на 26 місці у світі з-поміж 2500 народів і мов за демократичною потужністю (тобто за носіями мови), але може статися, що свої позиції втратить. А ось єврейський народ ще раз продемонстрував світові свою мудрість. Ще 100 років тому іврит займав останнє місце в цьому списку, він майже зник. А сьогодні він на 123 місці з 2500. Керівники Ізраїлю відповідають національним ідеалам, відродили державу в 4 млн. мовців, учорашніх емігрантів. Кожен народ бореться за свою мову, а ми говоримо чужою. Сусідською. На жаль, розповідаю своїм учням, демографічний прогноз для України – песимістичний. Через 50 років нас залишиться лише половина, і аж тоді почнеться приріст населення. Чимало кращих представників української нації емігрують. Наприклад на сьогодні в Португалії легалізувалося 100000 українців – це 1% населення країни (а скільки нелегалів?). Португальці просто в захваті від української робсили: ще й які роботящі, тямущі, чемні, освічені, навіть християни, а що вже вимуштрувані або слухняні! Готовий чудовий матеріал для прищеплення до їхнього народу. І народяться вже не українці, а португальці. Ось так я говорю зі своїми учнями мовою найновіших фактів. Вони ставлять запитання: що ж робити? 9 слайд Ось як пише Молдован Ю. (11-Б) у роботі «Мої святині»: «Я поважаю свою мову. Мені подобається її мелодійність, співучість. Але я ніяк не можу зрозуміти, чому її інші народи так не люблять, чому її намагаються знищити? Невже турецька мова краще нашої?» Оболадзе Альона з 11-Б класу виховується у патріотичній сім′ї, тому такі серйозні її роздуми про мову й майбутнє: «Майбутнє належить освіченим людям. Традиції національної освіти треба розвивати, більшість шкіл зробити українськими. Народ повинен розмовляти українською. Як казав Григорій Сковорода: «Рідну мову мало знати, слід її опанувати»». Желєзняк Марк: «Ми живемо в Україні, отже, і державна мова українська. У дитинстві я розмовляв українською, можна сказати, вільно, тому що так говорили бабуся, дідусь, усі родичі. А зараз я розмовляю російською. Знаю. Що треба говорити рідною, але ж нема з ким! У народу мову відібрано, от і розмовляють люди російською». Захарова, 10-В: «Батьки мої з Росії й тому розмовляємо російською. Але зараз я замислилася над цим питанням і зрозуміла: кожному народові потрібна своя «пісня»». 10 слайд Чудовий діалог про мови часів Київської Русі написали Даньшин М. і Захаров М.(11-А). Рідна мова - Заходь, воєводо, у мене є до тебе розмова! - Добрий вечір, князю Ярославе! Я слухаю тебе. - Я вже багато років намагаюся розвивати писемність і грамотність на Русі. Переписуються книжки, які дишуть мудрістю, розкривають очі, допомагаючи зрозуміти всі життєві питання. - Я все це знаю, Ярославе! У цьому твоя велика заслуга перед народом. За це він тебе й поважає. Але я хочу знати, чому ти мене кликав? - Ти шануєш рідну мову, воєводо? - Я не чекав цього питання, але з гордістю кажу – шаную! Цією божественною мовою розмовляли мої прадіди, мій батько і моя мати, розмовляє вся моя батьківщина. - Так! Мати й Батьківщина – єдині! Говорити своєю мовою потрібно, вшановуючи їх честь. Але мало залишилося на Русі таких людей, як ти. Майже всі почали вживати варязькі слова і тим – ганьбити свою мову. - Дозволь, Ярославе, я їх мечем… - Ні, воєводо! Їх королева – моя дружина. Люди самі повинні зрозуміти, що сенс їхнього життя полягає в шануванні своєї мови й традицій, у любові й взаємоповазі. - Але ж вони не розуміють! Їм більше до вподоби варязька мова. І тебе, мабуть, скоро проміняють на варязького короля. - Можливо, але потім вони зрозуміють сенс їх жалюгідного існування. Навіть якщо мене вже не буде… - Так, мій князю! Їх об’єднає твій син, Володимир, зробить Русь найвеличнішою державою в усьому світі. - Збирай віче, воєводо! А поки що залиш мене самого. На уроках розвитку мовлення розв’язувати вищезгадані складні завдання мені допомагають перш за все УВС (уроки вільного спілкування), які я практикую вже кілька я практикую вже кілька років. Наша молодь не байдужа, її цікавить геть усе, вона прагне знайти своє місце в житті, усвідомити себе як особистість. А з ким про це поговорити? З батьками? Їм часто не до того! Отут і потрібно наше слово! До уроків обираю теми, які змушують школярів задумуватися. 11, 12 слайд У І семестрі в 10, 11 класах, готуючи учнів до ЗНО, провела серію уроків на теми: «Я і Україна», «Мої святині», «Що я можу зробити для української мови», «Мої захоплення», «Якою я бачу Україну через 50 років». Що здивувало? Майже кожна робота розпочиналася словами: «я ніколи не задумувалася над цим питанням»; «я відкрив для себе цю проблему»; «я вперше замислилася над цим». Значить, робота змусила дитину шукати себе, і це важливо. 13 слайд На уроках укр. мови використовуючи такі інноваційні форми роботи як • Індивідуальні наукові розвідки • Мовні проекти • 14 слайд • Мандрівки • Лінгвістичні повідомлення • Благодатним підґрунтям для виховання патріотичних почуттів у учнів є соціокультурна змістова лінія програми з мови. Саме, використовуючи тематику цього розділу програми, я і розробляю уроки української мови. Наприклад, систему уроків з теми «Складнопідрядні речення»на основі теми «Прозоре диво калинове» 15 -20 слайд До циклу увійшло п’ять уроків різних типів: засвоєння нових знань (формування мовної компетенції), формування практичних умінь і навичок (урок-лінгвістичне дослідження), узагальнення й систематизації знань (урок-мандрівка), оцінювання навчальних досягнень учнів. На уроках рідної мови учні повинні не тільки засвоїти знання з лінгвістики, а й навчитися спілкуватися, самовиражатися, уміти висловити свою думку і вчаться любити і поважати свою Батьківщину. 21- 25 слайд Українська література є одним із найпотужніших засобів у формуванні національної свідомості, високих ідеалів добра, почуття гуманності і патріотизму. Адже всім відомий вислів, що найкраще виховує людину життя. Літературні твори – то і є життя. На них я реалізую свою проблемну тему. Урок у 9 класі, де вивчається Біблія, урок починаю так: «Релігійні заповіді привчають людей до вироблення і прийняття загальнолюдських цінностей і правил співжиття. Біблія і донині звучить Доброю Новиною, сповіщаючи нам: зло і гріх – це смерть, добро і любов – це вічне життя. Як ви думаєте, що дає сучасникам читання Біблії ?» Учні доходять до висновку, що вона дає добрі знання заповідей, в яких розкриваються загальнолюдські цінності. Рішуче відстоював ідеї гуманізму, народності, добра Г.Сковорода. Під час вивчення творчості українського філософа намагаюся довести учням, що пізнати себе людині потрібно для того, щоб виявити свої здібності, закладені природою, усвідомити власні фізичні і розумові можливості. Однією з умов загальнолюдського щастя філософ вважав доброзичливе ставлення людини до людини, працьовитість, взаємоповагу, вірність у дружбі. Підсумком вивчення творчості Г.Сковороди стало написання твору-роздуму на тему: « В чому суть життя? Для чого ми живемо?» Під час вивчення п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка» мною було проведено урок-диспут «Душі,відкриті добру і чистоті». Розглядалися проблеми духовності людини, доброти,чесності, вірності в коханні. Я намагалася вміло підбирати питання, які заохочували до диспуту всіх учнів класу: « Як би ви повелися, якщо опинилися б у ХІХ ст. на місці Наталки ? У чому полягає моральна краса головної героїні? Мій ідеал дівчини або хлопця.» За повістю М.Коцюбинського «Тіні забутих предків» у 10 класі було проведено урок – прес-конференцію, на якому учні пізнавали неповторний колорит і чарівність Гуцульщини, розкривали загальнолюдські проблеми в повісті, усвідомлювали вагу справжніх духовних цінностей у житті людини. Підсумком досліджень учнів стали міркування на тему: «Чи витають сьогодні поміж нас тіні забутих предків? Чи актуальна проблематика повісті нині?» Не можна не згадати і про урок-спогад «Мрії зламане крило», присвячений вивченню життєвого і творчого шляху Лесі Українки. Щоб учні змогли глибше осягнути багатогранну особистість поетеси, я підібрала цікаві спогади рідних та друзів Лесі Українки, листи, біографічні твори. Для створення відповідного настрою на уроці було використано записи музичних творів П.Чайковського, Ф.Шопена, В.Моцарта, Л.Бетховена, Ф.Шуберта. Клас був поділений на групи, які досліджували зовнішність поетеси, оточення, освіту, вдачу та характер, захоплення та обдарування, світогляд. Підсумком роботи стали висловлювання школярів на тему: «Чим привабила мене славетна поетеса? Що імпонує мені в Лесі Українці як особистості?» 26-38 слайд Любов наших учнів до української виявляється в їх активному громадському житті. Святково проходить у школі традиційний тиждень української мови й літератури. Чимало школярів бере участь у конкурсах і олімпіадах. Команда школи часто є першою в районі, маємо чимало призерів обласних олімпіад, конкурсів ім. П.Яцика, захистів МАН. Ці досягнення свідчать про те, що живе мова, живе душа, є розум і талант у наших дітей. Тож будемо вірити, що є в України щасливе майбутнє, і плекається воно сьогодні, нашими серцями. Хай щастить усім нам! 39-41 слайд Із досвіду роботи учителя української мови та літератури Довбні Надії Яківни, Запорізька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №72 з поглибленим вивченням хімії та біології

Немає коментарів:

Дописати коментар